Jos Corstjens: “Uitbreiding productiecapaciteit nodig wegens toename projecten.”
Een omzetstijging van tientallen procenten in 2019 is de voorzichtige schatting van Jos Corstjens, commercieel-technisch manager van de Driessens groep. “We willen onze opdrachtgevers optimaal kunnen blijven bedienen. Daarom hebben we in de vestiging te Gemert, waar we een productiestraat voor aluminium kozijnen hebben, een tweede productiestraat voor kunststof kozijnen in gebruik genomen.”
In de vestiging te Panheel produceert Driessens sinds 1992 al kunststof kozijnen. De verwachte omzetstijging heeft uiteraard te maken met de gunstige economische ontwikkeling. De groei van productie van kunststof kozijnen bij Driessens heeft ook nog een andere oorzaak: specialisatie.
Focus op zakelijke renovatiemarkt
“Tien jaar geleden besloten we ons met houten en kunststof kozijnen uitsluitend nog te richten op de zakelijke renovatiemarkt. Twee overwegingen speelden hierbij een rol: het inzakken van de nieuwbouwmarkt en het gegeven dat onze monteurs helemaal ingespeeld zijn op renovatieprojecten. Ze werken liever in bewoonde woningen dan in nieuwbouwprojecten. Dat ze gewaardeerd worden door bewoners, vinden ze prettig.” Van de particuliere markt werd al eerder afscheid genomen. “De particuliere markt vereist bedrijfsmatig een heel andere aanpak. Het maakt een groot verschil of je werkvoorbereiding doet voor één woning of voor een project met honderd woningen tegelijk. Onze productiestraat is er bovendien niet op aangepast; we zijn helemaal ingesteld op de projectenmarkt.”
Resultaat: samenwerking met vaste opdrachtgevers
De specialisatie in renovatieprojecten voor grootverbruikers heeft goed uitgepakt. Driessens heeft er mooie klanten aan overgehouden. “Meer dan 70% van onze projecten voeren we uit voor vaste opdrachtgevers. We werken voor diverse woningstichtingen: rechtstreeks of via aannemers. We hebben bijvoorbeeld meerjarige samenwerkingsverbanden met woningcorporaties. Daarnaast werken we als ketenpartner nauw samen met diverse bouwbedrijven.”
Samenwerken met vaste opdrachtgevers biedt voordelen. “Aannemers betrekken ons al in een vroeg stadium bij projecten, zodat we kunnen meedenken en adviseren over de beste bouwkundige oplossingen. Dat is belangrijk, want bij renovatie is een goede voorbereiding meer dan het halve werk.”
Ontwikkeling kunststof kozijnen
De opkomst van het kunststof kozijn, dat inmiddels marktleider is op de renovatiemarkt, heeft ook een aandeel gehad in de groei van Driessens. Corstjens, die veertig jaar ervaring in de kozijnenbranche heeft, weet nog goed hoe afwijzend de Nederlandse markt was, toen de kunststof kozijnen hun intrede deden. “Toen een op de Nederlandse markt afgestemd systeem was geïntroduceerd, nam het kunststof kozijn echter een hoge vlucht.”
Tijdens de crisis groeide het marktaandeel van het kunststof kozijn door. “Mede om budgettaire redenen kozen onze opdrachtgevers steeds vaker voor kunststof. Ook de perfect geregelde recycling speelde een rol. Maar de belangrijkste succesfactor was wel dat kunststof kozijnen hun kwaliteit inmiddels duidelijk hadden bewezen.”
Kwaliteit en betrouwbaarheid cruciaal
De geschiedenis van de Driessens groep gaat terug tot 1796, toen een dorpstimmerman een eenmansbedrijf begon. “Om optimale kwaliteit te kunnen garanderen doen we zowel fabricage als montage in principe met eigen mensen. Bij de eindverantwoording van een project zijn altijd eigen mensen betrokken.” Kwaliteit en betrouwbaarheid: daar komen opdrachtgevers voor terug. “Daar past de keuze voor VEKA profielsystemen bij, omdat VEKA de enige aanbieder is die A-kwaliteit garandeert.” Op de website getuigen tal van genomineerde en prijswinnende projecten van de kwaliteit waar Driessens voor staat. “In 2018 werd bijvoorbeeld het project Zuringhof in Tilburg bekroond met de VKG-Architectuurprijs voor renovatieprojecten.” Een mooi recent project is de renovatie van 75 woningen in Helmond voor WoCom. “Hier is triple glas toegepast. De kunststof kozijnen zijn voorzien van een ventilerende onderdorpel en zijn gekoppeld aan een verwarmingssysteem. De woningen zijn van een D-label naar een A+-label gegaan.” Corstjens wijst op het bedrijfslogo: “De kroon op uw werk met het puntje op de i: dat is niet voor niets ons motto!”