Rein Pastoor, Hotel RITCH:
“Alles wat je geeft, krijg je terug!”

Een modern gastvrijheidsconcept dat past bij de sfeervolle, historische binnenstad van Alkmaar: dat stond Rein Pastoor en zijn vrouw Claudia voor ogen toen zij begin 2020 een oud hotelpand kochten. Ze toverden het om tot RITCH: Room In the City Hotel.

RITCH ontving de eerste gasten in de zomer van 2020. Het ligt dicht bij de fraaie Grote Sint-Laurens Kerk, die tegenwoordig fungeert als de culturele huiskamer van Alkmaar. RITCH is daarmee een ideale uitvalsbasis voor gasten die Alkmaar willen leren kennen, maar ook voor mensen die langere tijd willen verblijven. Want elke gast kan rekenen op eigentijdse gastvrijheid en comfort.

Het concept

Aan de metamorfose tot boutiquehotel gingen keuzes vooraf. “We bieden geen dranken en maaltijden aan, ook geen ontbijt. Op aanvraag zijn maaltijden en/of ontbijt wel verkrijgbaar. Tegenwoordig gebruiken mensen het ontbijt echter steeds vaker buiten het hotel. In de stad kunnen ze daarvoor op diverse plaatsen terecht.” Wat RITCH wél biedt, zijn luxe suites met alle faciliteiten die passen bij een volledig ingericht appartement. “Elke suite heeft een aparte living, een slaapkamer en een luxe badkamer. Alles voor een comfortabel verblijf – kort of lang – is voorhanden, waaronder verwarming, airconditioning, een kluisje, een wasmachine en een compleet geoutilleerde keuken.”

Indeling

Vóór de renovatie had het pand acht hotelkamers en een restaurant. De ruimtes zijn getransformeerd tot zeven suites, elk met ongeveer het dubbele aantal vierkante meters van een gewone hotelkamer. “Professionele slopers hebben het pand van onder tot boven gestript. Vervolgens hebben we andere vakmensen ingeschakeld, waaronder een loodgietersbedrijf, een elektricien en een aannemer. Mijn vrouw en ik hebben zelf de regie over de renovatie gehouden.”

Chique uitstraling van kunststof kozijnen

Raam- en deurkozijnen werden ook aangepakt. “Er zaten nog houten kozijnen in met enkelglas; het was er gehorig en tochtig.” Na een uitgebreide oriëntatie viel de keus op Tellekamp Bouw- en Timmerwerken in Heiloo. “We hadden meteen een prettig contact met Frans. We kozen kunststof kozijnen vanwege de goede warmte- en geluidsisolatie én vanwege de uitstraling. Het zijn kunststof kozijnen met houtnerfstructuur in de kleuren roomwit en monumentengroen. Ze zien er chique uit en passen perfect bij het pand en historische stadscentrum. De kunststof kozijnen zijn voorzien van triple glas.”

In de kozijnen is het VEKA profielsysteem SOFTLINE 82 NL 116 Retro toegepast, onder meer in de combinatie van een draaikiepraam met daarboven een vast raamelement met toogkozijn, wat doet denken aan de schuiframen van vroeger. Stijlvol zijn ook de deurkozijnen die perfect aansluiten op de originele dorpels van Amerikaans grenen.

Uitstekende gastreviews

Perfectie: voor minder gingen Rein en Claudia niet. “We hebben geïnvesteerd in hoogwaardige materialen. Van het marmeren keukenblad, de speciale hotelbedden tot en met de Rituals-producten en de Starbucks-koffie: tot in de kleinste details bieden we topkwaliteit.” Gasten waarderen dat, getuige de lovende reviews. “We scoren hoog op persoonlijke aandacht, interieur, uitstraling en locatie.”

Echte gastvrijheid

De complimenten voor persoonlijke aandacht zijn veelzeggend. Want veel contactmomenten met gasten zijn er niet. “Met RITCH combineren we de faciliteiten en professionaliteit van een luxe hotel met het gemoedelijke van Airbnb. We ontvangen de gasten persoonlijk en vertellen ze graag alles over de stad, als ze dat willen.” Vaak blijft het bij één contactmoment en dat moet perfect zijn: “Met oprechte aandacht, zodat het gelijk goed is. Anders dan in veel horecagelegenheden gebeurt, voeren wij geen toneelstukje op. We behandelen gasten als vrienden die op bezoek komen. Of iemand nu 25 is of 85, we gaan met iedereen hetzelfde om. We hebben ervaren dat mensen het prettig vinden als je gewoon jezelf bent.”

Geven en krijgen

Rein Pastoor weet waar hij over praat. Hij heeft meer dan 30 jaar horecaervaring, waarvan de laatste 20 jaar als ondernemer in de hotellerie. Daarnaast geeft hij trainingen en coaching aan organisaties in én buiten de horeca, waaronder bungalowparken, gemeentes en scholen. Als woordkunstenaar maakt hij gedichten. Verder is hij bezig om voor jonge bezoekers een hippe variant van het RITCH-concept te ontwikkelen. “Ik vind het leuk om veel verschillende dingen te doen.” Al die ervaringen hebben hem een belangrijk inzicht opgeleverd. “Hoe meer aandacht en positiviteit je gasten geeft, hoe meer je terugkrijgt. Het werkt niet zo, dat je het van hen direct terugkrijgt. Maar ik heb ervaren dat het op een bepaalde manier bij je terugkomt.”