Wim van Leeuwen over renovatie appartementen Clusiusweg in Noordwijk:
“Persoonlijke benadering is erg gewaardeerd”
Twintig jaar geleden schreven Don van Waard en Wim van Leeuwen DW Kozijnen in bij de Kamer van Koophandel. Van Leeuwen vertelt waar hun bedrijf nu staat en gaat in op actuele zaken: het recentelijk uitgevoerde werk in Noordwijk, de nieuwe productielijn en de toekomstige verkoopactiviteiten online.
“Eerlijk adviseren is onze kracht”, zegt Van Leeuwen. “Zo hebben we ook de opdracht voor de flat aan de Clusiusweg in Noordwijk gekregen. Wij werken vooral voor particulieren, maar zo’n groter project van een VvE kunnen we ook goed aan.” De oorspronkelijke houten kozijnen van de flat waren hoognodig vervanging aan toe. “In onze fabriek hebben we een goed gesprek gehad met het VvE-bestuur. We hebben gezegd: wij zijn niet zo’n bedrijf dat maar één keuze voor de uitvoering en afwerking biedt. Dat sprak het VvE-bestuur aan.”
Bewoners individueel benaderd
“We hebben alle bewoners vooraf individueel benaderd, als particulieren zeg maar”, vervolgt Van Leeuwen. “We hebben hun laten zien wat er allemaal mogelijk was en dat hebben ze erg gewaardeerd.” Voor de balkons van de twaalf appartementen zijn schuifpuien en deurkozijnen gemaakt en geplaatst. Daarnaast zijn de woningen voorzien van draaikiepramen met inbraakveilige ventilatiestand. “Daar waren ze erg van gecharmeerd. Het is een specialisme van ons; 90% van de draaikiepramen die wij verkopen, is van dit type.” Waarom koos de VvE voor kunststof kozijnen? “Omdat ze nauwelijks onderhoud vragen en omdat de VvE ze wilde combineren met triple glas om zo optimale isolatiewaarden te behalen. Een aantal bewoners hebben daarbij gekozen voor isolatieglas met geïntegreerde jaloezieën.” Voor de kozijnen is het VEKA profiel SOFTLINE 82 NL gebruikt, uitgevoerd in wit met houtnerf.
Duidelijke planning
De bewoners wisten precies waar ze aan toe waren. “Vooraf hebben ze allemaal een planning van ons gekregen.” Eerst werd de voorzijde van de flat aangepakt. “Op dag 1 werden de oude kozijnen verwijderd en de nieuwe kozijnen geplaatst. De dag daarop werden de kozijnen afgewerkt. Drie weken later deden we de achterzijde van de flat, op dezelfde manier. Bewoners hoefden hun appartement dus niet te verlaten.” Bij één appartement moest de planning schuiven, omdat de bewoonster in het verpleegtehuis moest worden opgenomen. “Verder is alles conform planning gelopen. De monteurs hebben netjes gewerkt en alles keurig achtergelaten. Doordat ze een beetje voor kwamen op het schema, konden ze zelfs nog gordijntjes terughangen als bewoners dat vroegen.”
Nieuwe zaagmachine en voorbewerkingsmachine
Bij de productie voor dit project gebruikte DW Kozijnen voor het eerst een nieuwe zaagmachine en een geautomatiseerde voorbewerkingsmachine. “Voorheen deden we alles nog handmatig. Die voorbewerkingsmachine kwam op een goed moment: drie weken vóórdat het project van start ging. We hebben ‘m dus eerst goed kunnen testen. Het was even wennen, maar hij heeft ons veel productietijd bespaard.”
Nieuwe activiteit online: www.kozijnenmaken.nl
Met de nieuwe productielijn kan DW Kozijnen de productie opvoeren. Een nieuw afzetkanaal is daarom in ontwikkeling: www.kozijnenmaken.nl. “Op dit moment kun je op deze website alleen nog prijzen van kozijnen opvragen. Binnen nu en twee maanden wordt de site helemaal vernieuwd. Klanten, bijvoorbeeld aannemers of doe-het-zelvers, kunnen er dan hun kozijnen configureren en bij ons bestellen. Wij maken de kozijnen, die ze dan in onze fabriek kunnen komen ophalen.”
Kwaliteiten leren kennen
De afgelopen twintig jaar kende DW Kozijnen ups en downs. In 2008 verwoestte een brand de productiehal. Vervolgens kwam daar de crisis overheen. “Een ander zou zeggen: ik kap ermee. Maar Don en ik hebben steeds tegen elkaar gezegd: we gaan door; we zijn geen opgevers.” Naast veel narigheid heeft die moeilijke tijd ook positieve zaken opgeleverd. De twee ondernemers ontdekten waar ze goed in zijn. “We zijn geen verkopers die je een bepaalde richting in sturen. We zijn adviseurs die mensen naar eer en geweten voorlichten. Daardoor verkopen we veel”, zegt Van Leeuwen. Een ander inzicht: “Een groot bedrijf past bij niet bij ons. We zijn erachter gekomen dat 15 tot 20 man aansturen voor ons het maximum is.” Het resultaat mag er zijn: “We hebben een fantastisch bedrijf met echte vakmensen. We hebben veel werk, uitsluitend door mond-tot-mondreclame. En we nemen niet meer werk aan dan we aankunnen, want we hebben een naam hoog te houden!”