In 1942 richtten Herman Westerveld en Martinus Nederlof hun bedrijf in houten kozijnen op. Volgend jaar viert Westerveld & Nederlof in Breedenbroek zijn 75-jarig bestaan. WENEKO Kunststoffen, het zusterbedrijf in Dinxperlo, zag in 1984 het licht. Luc Nederlof vertelt hoe beide bedrijven vertrouwde waarden koesteren én zich vernieuwen.
Met collega-directeuren Mark en Ralph Nederlof behoort Luc Nederlof tot de derde generatie ondernemers in de familie. “Met z’n drieën traden we aan in 2007; in 2008 kwam de bouwcrisis. Dat we net waren ingestapt, was een voordeel, want daardoor konden we de crisis vol energie aanvliegen.”
Westerveld & Nederlof hield tijdens de crisis de omzet op peil en groeit sinds twee jaar weer. WENEKO groeide zowel tijdens als na de crisis door; in 2015 steeg de omzet zelfs met 25%. Mooie prestaties, waarbij volgens Luc Nederlof verschillende factoren een rol spelen. “Onze bedrijven zijn altijd stabiel en financieel gezond geweest. Ook tijdens de crisis betaalden we de rekeningen van leveranciers gewoon binnen acht dagen.” Een gunstige factor voor WENEKO is dat het marktaandeel van kunststof kozijnen blijft groeien. Bovendien onderscheiden beide bedrijven zich door kwaliteit, die te danken is aan het vakmanschap van de medewerkers. “We hebben vakmensen met veel kennis en ervaring in dienst. Daarnaast huren we vaste montageteams in, waarmee wij al 25 tot 30 jaar uitstekend samenwerken.” Nederlof wil met vakmensen het verschil blijven maken, maar dat is niet gemakkelijk. “Vakopleidingen in de timmerindustrie zijn niet in trek bij de scholieren van nu. Jonge mensen die verstand hebben van de bouw en van machines, worden daardoor steeds schaarser.”
Nieuwe website
Westerveld & Nederlof en WENEKO Kunststoffen presenteren zich sinds kort gezamenlijk op een nieuwe, eigentijds vormgegeven website. Ze werken op de achtergrond overigens al langer samen, met name op het gebied van inkoop, administratie, personeel en verkoop. “Met de website en gezamenlijk briefpapier laten we één gezicht naar de markt zien. Dat is belangrijk, omdat de combinatie van onze specialismen voor opdrachtgevers een voordeel kan zijn. We zijn namelijk een van de weinige fabrikanten in Nederland die houten gevelelementen (spouwbladen) kan leveren waarin de eigen kunststof kozijnen en/of houten kozijnen al gemonteerd zijn. Doordat we de productie en de werkvoorbereiding in eigen hand hebben, wordt in het bouwproces tijd bespaard en worden fouten voorkomen.”
Nieuwe hal voor meer productiecapaciteit
De groei van WENEKO zorgde in het afgelopen jaar voor de nodige hectiek. “Om de productiecapaciteit uit te breiden, startten we met de bouw van een nieuwe hal. Daarnaast hadden we het druk met de introductie van de SOFTLINE 82 NL profielserie.” Tijdens de open dag van 30 september hebben relaties onder meer kunnen zien hoe de productieruimte is vergroot van 2.500 naar 3.600 m2. “We hebben ook twee nieuwe machines aangeschaft, waardoor de productiecapaciteit berekend is op verdere groei.”
Nieuwe profielserie wordt de standaard
De derde vernieuwing bij WENEKO is de introductie van SOFTLINE 82 NL van VEKA. “Van opdrachtgevers krijgen wij er louter positieve reacties op. Dat komt doordat de nieuwe profielserie op alle fronten een verbetering is ten opzichte van de vorige serie. Zo is het nieuwe profiel nog energiezuiniger en is het beter te combineren met triple glas en andere zware beglazing. Daarnaast is er het esthetische aspect: het lijkt steeds meer op een houten kozijn. Dat is wat de markt wil.” Er speelt nóg een aspect mee. “Dit is het eerste hoogwaardige kunststof kozijnprofiel dat al deze voordelen biedt bij een vleugelsysteem met een diepte van 82 mm. Daar zijn onze opdrachtgevers en wij erg blij mee.”
WENEKO past het nieuwe profiel al in zo’n 50% van de projecten toe. “Binnen een aantal maanden zal dat 100% zijn, verwacht ik. De overheid en de markt bewegen zich naar nóg energiezuiniger. Omdat SOFTLINE 82 NL hierbij aansluit, wordt het volgens mij de standaard.”