Luc Nederlof, Weneko:
“Helft kunststof kozijnen wordt ingebouwd in prefabwanden.”

Weneko bestaat bijna 40 jaar. Zusterbedrijf Westerveld en Nederlof bestond vorig jaar 80 jaar. Nog dit jaar zullen de twee bedrijven onder één naam naar buiten treden: WN, kozijnen en prefabwanden. Luc Nederlof vertelt waarom beide bedrijven nóg nauwer gaan samenwerken.

De nieuwe handelsnaam sluit aan bij de markttrend: prefab. “De vraag naar kozijnen die al tijdens de productie worden ingebouwd, neemt nog steeds toe, zowel bij de toeleveranciers als bij de houtskeletbouwleverancier. Ik schat dat de helft van onze kunststof kozijnen al naar een wandenbouwer gaan. De wanden met kozijnen en glas – helemaal glasdicht – komen dan zo op de bouw.”

Combi biedt voordeel

Familiebedrijf Weneko is al zo’n 40 jaar partner van VEKA. Weneko levert kunststof kozijnen met VEKA profielen aan diverse wandenbouwers. “Dat kan bijvoorbeeld de wandenbouwer van een aannemer of van een betonleverancier zijn. Ook zijn er aannemers die de kozijnen zelf in het gevelelement zetten.” Wat echter ook heel vaak voorkomt is dat Weneko samen met Westerveld en Nederlof zélf de wandenbouwer is. “Dankzij onze combi zijn wij een van de weinige partijen die zowel houten wanden, als kunststof kozijnen en houten kozijnen maken. Afhankelijk van de wens van de klant voorzien wij de wand van een paneel of van steenstrips. Dat wij dit allemaal in eigen beheer kunnen doen, is een voordeel.”

Prefab in nieuwbouw

Prefab is booming business: “Alle aannemers en bouwbedrijven zijn ermee bezig, want de bouwtijd moet verkort worden.” Hij somt de voordelen op: “Voor de aannemer is het gunstig dat de gevelelementen direct glasdicht zijn en gebouwen sneller wind- en waterdicht gemaakt kunnen worden. Met prefab heb je op de bouwplaats ook minder mensen nodig. Dat is belangrijk, want het is moeilijk om goede mensen in de bouw te krijgen.” Ondertussen wordt het bouwproces wordt er eenvoudiger door. “Plaatsen van een kozijn gaat in de fabriek veel makkelijker dan op de bouwplaats. Je kunt er beter bij en kunt het kozijn steeds op dezelfde plek plaatsen. De werkomstandigheden zijn comfortabel; je hebt geen last van weer en wind.” Nóg een voordeel: “Op de bouwplaats hoeven kozijnen en glas niet meer naar alle verdiepingen te worden gehesen.”

Prefab in renovatie

In renovatie kan prefab ook een rol spelen, bijvoorbeeld wanneer oude gevels moeten worden vervangen. “In Zwolle hebben we onlangs een project gedaan met 302 appartementen, 2 woongebouwen en 13 verdiepingen hoog. In twee dagen tijd zijn daar de voorgevel en de achtergevel vervangen door compleet nieuwe gevels uit de fabriek. Voor bewoners is dat handig; zij kunnen in de woning blijven.”

Expeditiehal

Verduurzaming heeft prioriteit bij Weneko. “Alle daken van ons pand zijn belegd met zonnepanelen. Daardoor zijn we volledig zelfvoorzienend voor de productie van kunststof kozijnen. Verder wekken we daarmee ook nog stroom op voor 80 huishoudens.” De expeditiehal die in 2021 is gerealiseerd, betekent weer een stap vooruit. “In de hal worden kozijnen opgeslagen totdat ze naar de bouwplaats worden vervoerd. Voorheen stonden die buiten en beschermden we ze met plastic tegen vuil en vet. Nu hoeft dat niet meer, waardoor we minder plastic gebruiken: dat is goed voor het milieu en het bespaart ook nog wat geld.”

Coronaperiode

Weneko is de coronaperiode goed doorgekomen. “Door ziekte en quarantaine hadden we wel eens te maken met onderbezetting, maar dat was eigenlijk het enige. Onze mensen waren vrij om thuis te werken, maar vanaf dag 1 kwam 90% gewoon naar kantoor, omdat ze dat prettig vonden. Dat is goed gegaan; we zijn verstandig omgegaan met de coronaregels.”

Groeien met de juiste mensen

Nieuwe mensen vinden is voor Weneko op dit moment lastig. Koste wat kost groeien is overigens niet het doel. “Wij kiezen ervoor om alleen maar te groeien als het kwalitatief ook kan. Met minder goede mensen minder kwaliteit leveren om toch te groeien: dat is geen optie.” Naar nieuwe mensen wordt zeker gezocht: “Weneko heeft samen met Westerveld en Nederlof en een ander bedrijf een eigen uitzendbureau. Daarnaast komen mensen via bekenden en mond-tot-mondreclame naar ons. We hebben dus wel wat lijntjes lopen.”

Goede mensen behouden

Weneko heeft gelukkig al goede mensen in huis. “We focussen op het behoud van medewerkers.” Hoe? “Door goed te zijn voor onze mensen. We geven en delen veel en krijgen daar veel voor terug: persoonlijke betrokkenheid. We hebben dan ook heel weinig verloop.” Kortom, het gaat behoorlijk goed met Weneko. Waar Luc Nederlof zich echter zorgen over maakt, is de ontwikkeling van de woningmarkt. Jongeren dreigen daar de dupe van te worden. “Vanuit Den Haag horen we al jaren: er moet meer gebouwd worden. De huidige minister zegt zelfs: er moeten elk jaar 100.000 woningen bij komen. Makkelijk gezegd, maar er spelen allerlei negatieve zaken die dat onmogelijk maken. Daar zou men eerst iets aan moeten doen. Daarnaast is het belangrijk om een reëel doel te stellen. Als meer dan 60.000-65.000 woningen bouwen niet mogelijk is: zeg dat dan gewoon.”